Otsikko
Milloin Turun Ammatillinen Paikallisjärjestö (TAP) lakkautettiin?

Kysytty

Milloin Turun Ammatillinen Paikallisjärjestö (TAP) lakkautettiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun Sanomien mukaan (2007) SAK:n hajaannuksen aikana 1960-luvulla järjestö oli jakautunut kahtia. Jo sitä ennen 1950-luvun alussa Turun paikallisjärjestö hajosi. Tilalle perustettiin kaksi erillistä järjestöä. Tap erotettiin SAK:sta ja järjestö lakkautti itsensä yleislakkovuonna 1956. Nykyinen Tap syntyi hajaannuksen aikaan vuonna 1966. SAK:lainen ammattiyhdistysliike eheytyi vuonna 1969. Turkua lukuun ottamatta alueillakin siirryttiin yhteisiin paikallisjärjestöihin varsin nopeasti.

Kaksi SAK:n paikallisjärjestöä tekivät yhdistymissopimuksen, jonka mukaan Turun seudun paikallisjärjestö TSAP lakkauttaa toimintansa v. 2008 aikana. Turun paikallisjärjestö TAP jatkaa työtään, mutta muuttaa nimensä Turun Seudun Paikallisjärjestö TSP:ksi. Lakkautetun järjestön osastot tekevät vielä erikseen päätöksen liittymisestään uuteen paikallisjärjestöön. (TS 19.12.2007)

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074247655/Paikallisjarjestot+yhtyvat+vuoden+2009+alussa