Saanko jakaa yrityksen 38 vuotta vanhan tiedotuslehden sosiaalisessa mediassa? Otin itse kuvat paperisesta lehdestä.

Kysytty

Saanko jakaa yrityksen 38 vuotta vanhan tiedotuslehden sosiaalisessa mediassa? Otin itse kuvat paperisesta lehdestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos tarkoitus on valokuva ja levittää kyseisessä lehdessä olleita kirjoituksia ja/tai valokuvia, niiden levittämiseen tarvitaan alkuperäisten kirjoittajien ja kuvaajien lupa. "Vanha lehti" ei ole suojan kohde, mutta sen yksittäiset jutut ja kuvat ovat.

Vain sellaisia tekstejä, joita voidaan pitää tekijänoikeuden ulkopuolelle jäävinä (esimerkiksi kokouksen pöytäkirja tai yhdistyksen tms. virallinen kokousilmoitus) kohteina, voi levittää ilman lupaa, ennen kuin tekijän kuolemasta on 70 vuotta.

Heikki Poroila