Saako kirjasto lainata sadomasokistisia sarjakuvia ja pitää niitä lasten sarjakuvien joukossa?

Kysytty

Saako kirjasto lainata sadomasokistisia sarjakuvia ja pitää niitä lasten sarjakuvien joukossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysarjakuvassa on vahvasti esillä seksuaalisuus ja sen eri muodot, joskus myös sadomasokismi. Jos sadomasokismia sisältäviä sarjakuvia kirjastoon hankitaan, ovat ne aina aikuisten aineistoa, eikä niitä kukaan kirjastoihminen tahallaan laita lasten hyllyyn. Niitä ei myöskään lainata lapsille. Jos lastenhyllystä kuitenkin löytää lapsille sopimatonta aineistoa, siitä voi ilmoittaa virkailijalle.