S24 Lieksan palstalla kirjoitetaan mm. seuraavanlaista, joten löytyisikö asiaan varmistettua tietoa virallisilta tahoilta? "Ensimmäinen Lieksan kirkko…

Kysytty

Hei!
S24 Lieksan palstalla kirjoitetaan mm. seuraavanlaista, joten löytyisikö asiaan varmistettua tietoa virallisilta tahoilta?

"Ensimmäinen Lieksan kirkko rakennettiin vuonna 1667. Se purettiin vuonna 1768 ja arvoesineet piilotettiin samana vuonna vainolaisten varalta Pielisjärven Heinävaaran Piiroislouhen luolastoihin. Uusi kirkko rakennettiin entisen paikalle vuonna 1772. Kirkon aarteita ei uskallettu tuoda enää uuteen kirkkoon. Kirkko tuhoutuikin salaman iskusta vuonna 1828 ja näin kirkon mittaamattoman arvokkaat aarteet Heinävaaran uumenissa pelastuivat. Kolmas, Engelin piirtämä, kirkko valmistui vuonna 1836 ja kirkkoon hankittiin aivan uudet ja nykyaikaiset arvoesineet. Kukaan ei muistanut enää Piiroislouhen aarrekätköä. Kykyinen kirkko valmistui vuonna 1982 edellisen palaneen tilalle.
Vuonna 1768 piilotetut kirkon arvoesineet ovat edelleen Piiroislouhen luolastoissa, mutta sen sisäänkäyntiaukko täyttyi vuonna 1960 Lieksankosken voimalaitoksen louhintatöissä kymmenen metrin paksuisen louhoksen alle."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä esitetyt Lieksan kirkkorakennusten vaiheet näyttävät pitävän yhtä kirjallisista lähteistä löytyvien tietojen kanssa. Vuonna 1667 valmistuneen ensimmäisen kirkon arvoesineiden kohtalolle ei sen sijaan löytynyt vahvistusta - ei suuntaan eikä toiseen. Kirkon omaisuuteen kuului mm. saarnastuoli, alttaripöytä, vanha puulaiva, joukko kuvia (kolme taulua - joista ensimmäinen esitti apostolien kiusaamista, toinen luomista ja kolmas Vapahtajaa - sekä kolme lahjoitettua henkilökuvaa), vanha pellavaliina, vanha villainen messukaapu, kulunut sekä uusi messukaapu, uusi kullattu hopeakalkki ja silkkinen kalkkiliina, vaatimaton puinen öylättilaatikko, tinainen kynttilänjalka, messinkinen kynttilänjalka, kaksi rautaista 7-haaraista kynttilänjalkaa, vanha tuntilasi ja tinapullo sekä kaksi kirkonhaavia. Ainoat löytämäni vainon aikaan liittyvät kiistattomat maininnat kirkon omaisuuden siirtämisestä suojaan koskivat sen kolmea kelloa. Näitä ei kuitenkaan kätketty luoliin, vaan ne kuljetettiin "varovaisuussyistä" Kajaanin linnaan, mistä ne kuitenkin joutuivat venäläisten käsiin. Uusi kello kirkkoon saatiin Tukholmasta 1730-luvulla.

Tutkimissani lähteissä, joissa käsiteltiin rapistuneen ja ahtaaksi käyneen ensimmäisen kirkon tilalle rakennettua uutta kirkkorakennusta, ei erikseen käsitelty kirkon irtainta omaisuutta. Rakennustyöt aloitettiin kesällä 1765.

A. R. Cederberg, Jaakko Stenius vanhempi : kappale 18:nnen vuosisadan suomalaista sivistyshistoriaa

Saimi Hirvonen, Pielisjärven pitäjän historia. 2, 1721-1810