Otsikko
Ruotsin lippu nostettiin 11.3. Naton päämajan edustalle, Espanjan ja Turkin väliin. Pääministeri sanoi puheessaan, että Ruotsin delegaatiossa oli…

Kysytty

Ruotsin lippu nostettiin 11.3. Naton päämajan edustalle, Espanjan ja Turkin väliin. Pääministeri sanoi puheessaan, että Ruotsin delegaatiossa oli kruununprinsessan, useiden ministerien ja puolustusvoimien komentajan lisäksi kuuden (6) parlamenttipuolueen johtajat. Moniko puolue puuttui joukosta, mitkä?

Vastaus

Vastattu

Ruotsin delegaatioon kuuluivat pääministeri Ulf Kristersson, kruununprinsessa Victoria, energia- ja elinkeinoministeri Ebba Busch, työmarkkina- ja integraatioministeri Johan Pehrson, ulkoministeri Tobias Billström, puolustusministeri Pål Jonson, väestönsuojeluministeri Carl-Oskar Bohlin, sosialidemokraattien puheenjohtaja Magdalena Andersson, ruotsidemokraattien puheenjohtaja Jimmie Åkesson, keskustapuolueen puheenjohtaja Muharrem Demirok, puolustusvoimien komentaja Micael Bydén ja kansallisen turvallisuuden neuvonantaja Henrik Landerholm.
Mukana olleista ministereistä Kristersson on maltillisen kokoomuksen, Busch kristillisdemokraattien ja Pehrson liberaalien puheenjohtaja.
Ruotsin valtiopäivillä edustetuista puolueista joukosta puuttuivat ympäristöpuolueen ja vasemmistopuolueen johtajat.

Sveriges flagga hissad vid Natos högkvarter - Regeringen.se

1 ääntä

Kommentit

Ruotsalaisen median mukaan kruununprinsessan ohjelmassa on juuri 11.3. alkaen kuninkaan tehtävissä sijaistaminen, kunnes Kaarle Kustaa ja Silvia palaavat valtiovierailulta Meksikosta. Matkan vuoksi osa Nato-seremonioista on Tukholmassa myöhemmin maaliskuussa heidän palattuaan Ruotsiin. Brysselissä näyttää siten olleen läsnä ylin kuninkaallinenkin valtionpää.

Osa kotimaahan jääneistä nykyhallituksen ministereistä osallistui eri puolilla maata puolustusvoimien yksiköiden tilaisuuksiin, joissa nostettiin Naton lippu Ruotsin lipun rinnalle.

Suomessakin uutisoidaan tänään 18.3. Tukholmassa pidettävistä Nato-seremonioista. Kuningaspari on palannut Meksikon-matkalta, ja vakinainen hallitsija Kaarle Kustaa piti nyt puheen.