Rauhan runot? Löytyisikö uudemmasta runoudesta runoesityksissä esitettäväksi rauhaan liittyviä runoja, ei mielellään sotaisia, vaan kantaa ottavia mukavalla…

Kysytty

Rauhan runot? Löytyisikö uudemmasta runoudesta runoesityksissä esitettäväksi rauhaan liittyviä runoja, ei mielellään sotaisia, vaan kantaa ottavia mukavalla tavalla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kantaaottava runous ei ilmeisesti ole viime vuosina (vuosikymmeninä)
ollut runoilijoiden suosiossa. Rauhan etsintä on ollut sisäisen rauhan
etsintää. Rauhan kirjallisuuden edistämisseura on vuonna 1979 julkaissut
antologian rauhanrunoista nimeltä "Lävistetty sydän". Uudempaa koostetta
ei löydy, eikä sellaista Suomen Rauhanliiton mukaan olekaan.

Olit itse tutustunut jo Turtiaiseen, Tiaiseen, Tiihoseen ja Hotakaiseen etkä ollut löytänyt sopivaa. Perinteistä julistavaa rauhanrunoutta löytyy oikeastaan vain laulunsanoituksessa, esimerkkeinä Pelle Miljoona, Dave Lindholm (70-lukua!) tai uusimpana Ultra Bra (esim. Ken Saro-Wiwa on kuollut).

Mitä tulisi siis tehdä? Joko kääntyä 60-70- lukujen julistajien puoleen (ks. antologia) tai sitten lukea nykyrunoilijoiden kuvastoa ja pohdintaa uusin silmin ja mielin.