Pystyttekö selittämään tärkeimpiä asioita barokin ajan musiikista?

Kysytty

Hei, pystyttekö selittämään tärkeimpiä asioita barokin ajan musiikista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kysymyksessä ei ole mitään viitettä siihen, miten laajaa barokkimusiikin esittelyä kaivataan, suosittelen ainakin aloittamaan Wikipedian artikkelilla (http://fi.wikipedia.org/wiki/Barokkimusiikki), joka on mielestäni varsin onnistunut tiivistelmä, josta myös pääsee yksittäisiin säveltäjiin, jos on tarvetta.

Sen päättäminen, mikä on "tärkeätä" jossain taidemusiikin tyylikaudessa, on aina jossain määrin tulkinnanvarainen asia. Kun arkisesti puhutaan barokkimusiikista, sillä viitataan usein aikakaudella yleiseen konserttoon ja sen rakenteeseen (nopea - hidas - nopea), mutta myös tyylillisiin ominaispiirteisiin, kuten runsaaseen koristeluun ja bassolinjan (basso continuo) keskeiseen merkitykseen.

Musiikinteorian näkökulmasta asiaa tarkasteleva puolestaan kiinnittää huomiota siihen, että barokin aikana pääosa musiikista on hyvin polyfonista, usein myös hyvin monimutkaisella tavalla (Bachin taidokkaat fuugat ovat usein käytetty esimerkki).

Toisaalta koko käsite on suhteellisen nuori (se tuli käyttöön vasta 1900-luvun alkupuolella), eikä esimerkiksi sen ajallisesta ulottuvuudesta vallitse mitään selkeää yksimielisyyttä. Siksi puhutaankin usein varhaisbarokista ja myöhäisbarokista, kun halutaan korostaa aikakauden siirtymäluonnetta.

Barokkimusiikista on julkaistu myös muutamia kirjoja suomen kielellä, ja niihin kannattaa paneutua, jos Wikipedian tai jonkin painetun hakuteoksen artikkeli ei tunnu riittävän. Tässä muutama vinkki:

* John Burrows: Klassinen musiikki (WSOY 2007) - ei pelkästään barokkia, mutta siitäkin laajasti
* Nicholas Anderson: Barokin musiikki Monteverdistä Händeliin (Unipress 2005) - barokkiin keskittyvä käännöskirja
* Sävelten maailma 1 (WSOY 1989) - tässä yleishakuteoksessa on laajahko barokkimusiikin esittelyosio.
* Otavan iso musiikkitietosanakirja, Osa 1 - tässä on tiivis artikkeli, joka on kirjoitettu perinteiseen tyyliin.

Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä kysyjälle.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto