Pyrin hidastamaan vanhuusiän seniliteetin etenemistä mm. lukemalla ruotsin kielisiä tekstejä. Suomen ollessa virallisesti 2-kielinen maa luulisi, että olisi…

Kysytty

Pyrin hidastamaan vanhuusiän seniliteetin etenemistä mm. lukemalla ruotsin kielisiä tekstejä. Suomen ollessa virallisesti 2-kielinen maa luulisi, että olisi aikakauslehtiä jotka ilmestyvät niin suomeksi kuin ruotsiksikin, mutta onko niitä? Apteekin lehdessä on 2-kielisiä juttuja, sitten on Metsästäjä-Jägaren, vaan kysyn lisää mahdollisia lukuvinkkejä: kulttuurista, ajankohtaisista asioista ym.

Vastaus

Vastattu

Nimenomaan suomenruotsalaisia aikakauslehtiä ei oikein ole. Ruotsinkieliset lehdet, joita Suomen kotitaloudet, kirjastot tilaavat ja vähittäiskaupat myyvät, ovat peräisin Ruotsista, mutta niitä saa käsiinsä kyllä ja myös niiden avulla voi harjoitella ruotsin kieltä. Pikikirjastojen kautta saatavissa ovat mm. Året runt, Damernas värld, Sköna hem. Käänny lähkirjastosi puoleen tilataksesi lehtiä lainattaviksi.

2 ääntä

Kommentit

Onko vaasalainen Kuriren-lehti lopettanut?
K- ja S-kauppojen asiakaslehdistä olen nähnyt sekä suomen- että ruotsinkielisiä laitoksia.

Vielä muutama vuosi sitten sai Helsingin kirjamessuilla kerätyksi nipun suomenruotsalaisia lehtiä, osa ilmaiseksi ja osa maksullisina. Viime vuosina ei ole tullut käydyksi, harmi kyllä.

Vinkkinä: itse luen lasten ja nuorten kirjoja vieraalla kielellä. Niissä kieli on yksinkertaisempaa ja tottumattomampikin pysyy hyvin kärryillä. Esim. Astrid Lindgren on aikuisellekin mielenkiintoista luettavaa ihan vaikka ajankuvauksen näkökulmasta.

... ja muumikirjat, joista sarjan viimeisiä luonnehditaan myös aikuisten kirjoiksi, joita lapset luulevat lastenkirjoiksi. Eri-ikäiset ja -taustaiset lukijat löytävät niistä monellakin lukukerralla uutta.