Puutarhaterapiasta kaikki mahdolliset kirjat+ artikkelit lehdissä.

Kysytty

puutarhaterapiasta kaikki mahdolliset kirjat+ artikkelit lehdissä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puutarhaterapiaa käsitteleviä kirjoja ja etenkin artikkeleita on runsaasti, tässä niistä muutamia. Lisää aineistoa voi etsiä esimerkiksi alla mainituista lähteistä. Tietokannat ovat käytettävissä ainakin Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteissä. Tervetuloa!

Kirjoja:

Korpela, Elli
Kasvien vaikutus ihmisten hyvinvointiin
Kandidaatintutkielman tiivistelmä : Helsingin yliopisto , soveltavan biologian laitos, puutarhatiede

Horticulture as therapy : principles and practice / Sharon Pastor Simson, Martha C. Straus, editors
New York : Food Products Press , cop. 2003
ISBN 1-56022-279-4 (pbk.)

Nikkilä, Kalervo
Puutarhaterapiaopas : puutarhaterapia - opastusta ja työvälineitä puutarhanhoidon ja terapian toteuttamiselle ihmisen parhaaksi
[Ulvila] : [K. Nikkilä], 2003
ISBN 952-91-5532-8 (nid.)

Rappe, Erja
Puisto, puutarha ja hyvinvointi
Helsinki : Viherympäristöliitto, 2003 (Jyväskylä : Gummerus)
Viherympäristöliiton julkaisu, ISSN 1238-8734 ; 28
ISBN 952-5225-24-0 (nid.)

Möjligheternas trädgård : en trädgård för alla / [huvudredaktör: Kerstin Sandberg, redigering: Lasse Lindgren, formgivning: Louise Turlock]
Stockholm : Utbildningsradion , 2000
ISBN 91-26-99250-7 (sid.)

Nikkilä, Kalervo
Siemenestä taimeksi - kukasta hedelmäksi : kasvun ihmeen näkeminen ja kokeminen osa puutarhaterapeuttisia kokemuksia
[Pori] : [K. Nikkilä] , 2000
ISSN 1939-51760

Mielekästä elämää puutarhassa : Invalidiliiton mielekkään elämän projekti
Lahti : Invalidiliiton Sopeutumisvalmennuskeskus , 1998
ISBN 952-9615-37-X (kierrenidos)

Puisto, puutarha ja ihmisen mieliala : 2. seminaari / Aino-Maija Evers (toim.)
[Helsinki] : Helsingin yliopisto, kasvintuotantotieteen laitos, 1998
Puutarhatieteen julkaisuja, ISSN 1236-603X ; 33
ISBN 951-45-8340-X (nid.)
(Lisätietoja: Puisto, puutarha ja ihmisen mieliala - 2. seminaari, 1.10.1998 / järjestäjä: Helsingin yliopisto, Kasvintuotantotieteen laitos, Puutarhatieteen osasto. Sisällys: Human issues in horticulture = Puutarhan merkitys ihmiselle / Virginia Lohr ; Puutarhan elvyttävät vaikutukset / Aino-Maija Evers. Sisäkasvit ja kehitysvammaistyö / Päivi Leino ; Kasvien kasvatus koululuokassa ala-asteella / Markku Kälviä ; Puutarhanhoito vanhustentalo-yhteisössä / Erja Rappe ; Mietiskelyn ja hiljaisuuden kaupunkiympäristöt / Marianne Lehtimäki ; Puutarhan lumo / Eeva Gullsten.)

Lewis, Charles A.
Green nature/human nature : the meaning of plants in our lives
Urbana : University of Illinois Press , cop. 1996
ISBN 0-252-06510-7 (nid.)

Puisto, puutarha ja ihmisen mieliala / Aino-Maija Evers (toim.)
[Helsinki] : Helsingin yliopisto, kasvintuotantotieteen laitos, 1996
Puutarhatieteen julkaisuja, ISSN 1236-603X ; 29
ISBN 951-45-7501-6 (nid.)
(Lisätietoja: Puisto, puutarha ja ihmisen mieliala -seminaari, 27.9.1996 Itämerikeskuksessa Kellokoskella / järjestäjät: Helsingin yliopiston puutarhatieteen osasto, Kellokosken sairaala ja Psykiatrian yhteistyö ry. Sisällys: Puutarhan merkitys ihmisille / Aino-Maija Evers. Näkökulmia puutarhatieteeseen ; Puutarhaterapiaohjelmien toteuttaminen / Diane Relf ; käännös: Riikka Taipale. Miksi mummo raadat? / Ulla Lehtonen. Miksi ja miten kasvatan puita? / Leena Linden. Ihmisen ja ympäristön vuorovaikutus : filosofinen näkökulma / Arto Haapala. Mielisairaaloiden puistojen historiaa / Aarno Harenko. Kokemuksia kehitysvammaisten oppilaiden yrttikukkien poiminnasta / Bartalan Galambosi, Maritta Järvinen.)

Artikkeleita:

Hämäläinen, Mirja
Terapiapuisto Tukholmassa
Viherympäristö, 2006 ; 3 ; 56-57
ISSN 1237-0932

Hyväri, Hanna
Antaa kaikkien kukkien kukkia
Ketju . - Helsinki : Kehitysvammaliitto . - ISSN 0355-2918 . 41 (2005) : 3 , s. 38-41

Mielenrauhaa ja uutta energiaa puutarhasta
Kunto plus, 2005 ; 7 ; 32-35
ISSN 0788-348

Rappe, Erja
Viherympäristön vaikutus laitoksissa asuviin vanhuksiin
Gerontologia, 2005 ; (19) ; 2 ; 79-81
ISSN 0784-0039
(Lisätietoja: Lektio 6.5.2005 Helsingin yliopistossa )

Ljung, Petra
Rosendal - en ekologisk lustgård
Marthabladet . - Helsingfors : Finlands svenska marthaförbund . - ISSN 0785-756X . 102 (2004) : 3 , s. 32-33, 43

Mykkänen, Raili
Kasvillisuus elvyttää kehoa ja mieltä
Meidän talo, 2004 ; 8 ; 73
ISSN 0356-6110

Suutari, Kristiina
Puutarhaterapiasta yhtymäkohtia ihmisen omaan historiaan
Gerontologia . - Jyväskylä : Kasvun ja vanhenemisen tutkijat . 18 (2004) : 2 , 13. artikkeli

Kuivas, Tuomo
Puutarhaterapiasta elinvoimaa : luontosuhde hyödyttää monin tavoin
Sosiaalivakuutus, 2003 ; (41) ; 6 ; 44-45
ISSN 0584-1410

Janhunen, Armi
Terapeuttinen puutarha menestyksekäs yleisen alan laatukilpailussa Ruotsissa
Viherympäristö . - Helsinki : Puutarhaliitto . - ISSN 1237-0932 . 2002 : 2 , s. 50-52

Karlberg, Peter
Trädgårdsterapi helar både kropp och själ
Trädgårdsnytt . - Helsingfors : Svenska trädgårdsförbundet . - ISSN 0049-4356 . 56 (2002) : 13 , s. 8

Miettinen, Pirjo
Metsäntuoksua vuodeosastolla
Sairaanhoitaja . - Helsinki : Suomen sairaanhoitajaliitto . - ISSN 0785-7527 . 2002 : 6-7 , s. 38

Tantarimäki, Sami
Henkinen vai fyysinen, laadullinen vai määrällinen? : kaupunkiviljelyn muuttuva merkitys ja motiivi
Maaseudun uusi aika : maaseutututkimuksen ja -politiikan aikakauslehti . - Joensuu : Joensuun yliopisto . - ISSN 1237-413X . 9 (2001) : 1 , s. 8-19

Harlahti, Nina
Kasveilla tärkeä merkitys vanhusten palvelutalon asukkaille
Puutarha & kauppa . - Helsinki . - ISSN 1239-8691 . 2 (1998) : 45 , s. 8

Pehkonen, Pertti
Mitä on puutarhaterapia?
Viherympäristö . - Helsinki : Puutarhaliitto . - ISSN 1237-0932 . 1997 : 1 , s. 32

Harlahti, Nina
Puutarhaterapia on varteenotettava hoitomuoto
PU : puutarhauutiset . - Helsinki : Kauppapuutarhaliitto . - ISSN 0355-063X . 48 (1996) : 42 , s. 4-5

Partanen, Hannele
Terapiaa puutarhasta
Kotipuutarha . - Helsinki : Puutarhaliitto . - ISSN 0355-8673 . 56 (1996) : 11-12 , s. 42-44

Video:
Nikkilä Kalervo, DVD opetusvideo puutarhaterapiasta
Kalervo Nikkilä/Satakunnan ammattikorkeakoulu 2005, Editointi ja DVD muotoon saattaminen Filmihalli Oy 2006
Kesto 22 minuuttia

Lähteet:
HelMet-aineistohaku http://www.helmet.fi
Arto - kotimainen artikkeliviitetietokanta
BTJ Aleksi - artikkeliviitetietokanta
Linda - yliopistokirjastojen yhteistietokanta
Manda - yleisten kirjastojen yhteistietokanta