Haluaisin tietoa hoitavasta puutarhasta kohde vanhukset

Kysytty

Haluaisin tietoa hoitavasta puutarhasta kohde vanhukset

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistosta löytyy kaksi vastausta kysymyksiin puutarhaterapiasta:

- http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=2287…

Näissä vastauksissa luetellaan hyviä lähteitä.

Lisäksi yliopistokirjastojen yhteistietokannasta Lindasta löytyy seuraavia teoksia yleensä puutarhaterapiasta:

- Healing gardens : therapeutic benefits and design recommendations / edited by Clare Cooper Marcus, Marni Barnes. John Wiley & Sons 1999. (Viikin tiedekirjastossa, Helsingin yliopiston Opiskelijakirjastossa, Jyväskylän yliopiston kirjastossa).

- Korpela, Elli: Kasvien vaikutus ihmisten hyvinvointiin. Helsingin yliopisto, soveltavan biologian laitos, puutarhatiede 2004 (Viikin tiedekirjastossa).

- Lewis, Charles A.: Green nature/human nature : the meaning of plants in our lives. University of Illinois Press 1996 (Lahden tiedekirjastossa).

- Möjligheternas trädgård : en trädgård för alla / [huvudredaktör: Kerstin Sandberg].Utbildningsradion, 2000 (Lahden tiedekirjastossa).

- Nikkilä, Kalervo: Puutarhaterapiaopas : puutarhaterapia - opastusta ja työvälineitä puutarhanhoidon ja terapian toteuttamiselle ihmisen parhaaksi. K. Nikkilä 2003 (Lahden tiedekirjastossa, Viikin tiedekirjastossa, Jyväskylän, Oulun ja Turun yliopistojen kirjastoissa).

- Norfolk: Läkande trädgårdar. Natur och kultur 2003 (Åbo Akademin kirjastossa).

- Rappe, Erja: Puisto, puutarha ja hyvinvointi. Viherympäristöliitto, 2003 (Lahden tiedekirjastossa, Viikin tiedekirjastossa, Helsingin yliopiston opiskelijakirjastossa, Turun. Lapin, Oulun ja Hyväskylän yliopistojen kirjastoissa).

Näitä kirjoja voit tilata kaukolainana kotikuntasi kirjaston kautta.

Kalervo Nikkilä on sosiaalipsykologi, jonka alaa on myös puutarhaterapia. Kotisivu http://kotisivu.dnainternet.net/knikkila/ .

(Koulutuksesta vuonna 2009 kommentissa.)

2 ääntä

Kommentit

Tällä hetkellä puutarhaterapikoulutusjakso (15 op) on meneillään Hämeen kesäyliopiston hallinnoimana

Vuonna 2009 maaliskuulla on mahdollisuus tulla puutarhaterapiakoulutukseen (15 op)Seinäjoelle maaliskuulla alkvavalle koulutusjaksolle

Vuonna 2009 syyskaudella on tarkoitus aloittaa koulutus Kälviällä kulttuuriopistolla (15 op)

Olen joskus lukenut lehtijutun (kunpa muistaisin, mikä lehti oli kysymyksessä!), joka oli tehty muistaakseni Helsingissä toimivasta, mahdollisesti yksityisestä vanhustenhoitopaikasta, jossa dementtiset asukkaat saivat osallistua kesäisin pienen puutarhan hoitoon. Kokemukset vaikuttivat olevan erittäin hyviä. Valitettavasti hoitokodin nimikään ei ole jäänyt mieleen, mutta varmaan kyselemällä löytyisi ennen pitkää.