Purjeveneen etupurje eli fokka kiinnitettään yleensä etustaagiin koukuilla eli n.s. ratsastajilla. Mikä on normaalisti ratsatsajien etäisyys toisistaan, eli…

Kysytty

Purjeveneen etupurje eli fokka kiinnitettään yleensä etustaagiin koukuilla eli n.s. ratsastajilla. Mikä on normaalisti ratsatsajien etäisyys toisistaan, eli kuninka monta ratsastajaa pitää olla esim. 13 m pitkän fokan etuliikissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska kirjoista ei löytynyt selvää vastausta, kysyimme purjeneulomoilta. Siellä todettiin, ettei ole yksiselitteistä vastausta. Etäisyys riippuu purjeen koosta, materiaalista ja käyttötarkoituksesta. Se voi olla esim. 70-80 cm.
Lisätietoja saa purjeneulomoista, joita Turussa on useampia.