Punakorvakilpikonna, joka ei tiettävästi ole ollut uroksen kanssa tekemisissä ikinä, tai ainakaan hyvin pitkään aikaan on muninut. Voiko punakorvakilpikonna…

Kysytty

Punakorvakilpikonna, joka ei tiettävästi ole ollut uroksen kanssa tekemisissä ikinä, tai ainakaan hyvin pitkään aikaan on muninut.
Voiko punakorvakilpikonna munia näin ollen hedelmöityneitä munia ilman uroksen läsnäoloa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kilpikonnan munat on hedelmöitettävä ennen kuoren muodostumista. Siihen ei välttämättä tarvita parittelua, koska kilpikonnanaaraat voivat säilyttää kerran saamiaan siittiöitä jopa neljä vuotta. Vastahankitut kilpikonnatkin, joita on pidetty yksin voivat siksi munia hedelmöityneitä munia.
Lähde: Wilke, Hartmut: Kilpikonnat: Oikea hoito.Terveellinen ruoka. Käyttäytyminen. Tammi 1999.