Luin Komodonvaraanien pystyvän pystymään munimaan kuoriutuvia munia ilman koiraitaja ja näin dokumentin jostakin aavikkoliskosta jonka lajissa ei ole koiraita…

Kysytty

Luin Komodonvaraanien pystyvän pystymään munimaan kuoriutuvia munia ilman koiraitaja ja näin dokumentin jostakin aavikkoliskosta jonka lajissa ei ole koiraita ollenkaaan vaan naaras tuottaa jälkeläisiä jotka ovat ikään kuin kopioita äidistään, vähän kun kirvat. Eikö tällainen lisääntyminen johda geeniongelmiin?

Vastaus

Vastattu

Noin prosentti liskoista pystyy lisääntymään partenogeneesin avulla. Siinä naaraat kloonaavat itsensä tuottaen jälkeläisiä, joilla on sama perimä kuin vanhemmallaan. Joidenkin tutkijoiden mielestä tällaiset lajit ovat alttiimpia sukupuutolle, koska niiden geneettinen vaihtelu sukupolvesta toiseen on vähäistä.

Lisätietoa: National Geographic Suomi