Otsikko
Minkä ammattien edustajat puhuvat täydellistä englantia?

Kysytty

Puhuvatko kaikki suomalaiset lääkärit käytännössä täydellistä englantia ja minkä muiden ammattien edustajilla Suomessa englannintaito on käytännössä poikkeuksetta erinomainen?

Vastaus

Vastattu

Täydellistä englantia tuskin puhuu edes suurin osa suomalaisista lääkäreistä, riippuen toki siitä, mikä täydelliseksi lasketaan. Täydellisyyden määrittely on muutenkin aika hankalaa. Äidinkielenään englantia puhuvat saattavat käyttää englannin murteita, joita toisenlaista englantia käyttävät eivät kunnolla ymmärrä.

Yleisesti ottaen voisi ajatella, että englantia todennäköisesti puhuvat erittäin hyvin ne, joiden ammatissa englannin kieli on olennainen ja jatkuvasti tarvittava. Esimerkiksi englanninopettajat luonnollisesti osaavat kaikki englantia, mutta välttämättä kaikilla heilläkään englanti ei ole aivan täydellistä tai äidinkielistä tasoa. Englannin kielen tulkit ovat toinen ryhmä, jonka voisi olettaa osaavan englantia todella hyvin. Luonnollisesti kuitenkaan kaikki opettajat ja tulkit eivät englantia yhtä hyvin osaa.

Tietyillä aloilla englanti on käytännössä työkielenä, mutta se ei vielä takaa kielen täydellistä hallitsemista, koska työasioissa riittää kielen vähäisempikin osaaminen. Uskaltaisin sanoa, ettei varmasti mikään ammattiryhmä puhu Suomessa täysin poikkeuksetta täydellistä englantia. Yleisesti ottaen korkeasti koulutetut osaavat ehkä todennäköisemmin hyvin englantia, mutta siinäkin voi olla paljon vaihtelua. Vanhemmissa ikäluokissa englannin opiskeleminen ei ollut välttämättä yhtä kattavaa kuin nuoremmissa.