Pohjautuvatko hajuvesi- ja deodoranttimarkkinat alkujaan huonoon hygieniaan vai tinktuurakaupankäyntiin?

Kysytty

Pohjautuvatko hajuvesi- ja deodoranttimarkkinat alkujaan huonoon hygieniaan vai tinktuurakaupankäyntiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hajusteita tiedetään käytetyn viettelyssä, parantamisessa, henkilökohtaisessa hygieniasssa  ja uskonnollisissa seremonioissa sekä idässä että lännessä jo tuhansia vuosia, mutta modernista parfyyminvalmistuksesta voidaan alkaa puhua vasta 1600-luvun Ranskassa Aurinkokuninkaan hallituskautena (Ludvig XIV oli kuninkaana 1643-1715). vaikka  Katariina de Medici oli erilaisia hajuvesiä tuonut tullessaan jo 1500-luvulla.

1600-luvun hygieniakäsitys poikkesi nykyisestä. Vettä pidettiin tautien levittäjänä, mitä se usein olikin. Suoraa kosketusta veden kanssa monesti välteltiin ja puhdistautuminen suoritettiin ilman vettä (toilette sèche), jolloin paikkoja pyyhittiin liinalla, joka oli alkoholiin kostutettu,

Versaillesin hovia ja Aurinkokuningasta on tavanomaisesti syytetty lemunsa hajustein peittämisestä. Useissa varteenotettavissa kirjoituksissa näiden legendojen todetaan olevan pelkkä myytti; Aurinkokuningas olisi kylpenyt useammin kuin sen väitetyn yhden kerran elämänsä aikana, mikä pitänee paikkansa. Hajuja toki pyrittiin peittämään hajuvesillä, koska peseytyminen oli harvinaisempaa, Vaatteita hoviväki vaihtoi jopa viisi kertaa päivässä.

Lyhyt historia hajusteiden maailmasta | KAUNEUS JA ITSE (elementsofstyleatl.com)

La toilette sous le Roi-Soleilännel, tout un art | Vente aux enchères | Gazette Drouot (gazette-drouot.com)