Heippa, lainaamassani cd-levyssä on päälle kontaktimuovilla liitettynä hälytin tai muu koholla oleva viiva joka saa cd:n pitämään cd-asemassani pyöriessä outoa…

Kysytty

Heippa, lainaamassani cd-levyssä on päälle kontaktimuovilla liitettynä hälytin tai muu koholla oleva viiva joka saa cd:n pitämään cd-asemassani pyöriessä outoa ääntä, jonka vuoksi en uskalla kuunnella cd:tä aseman rikkoontumisen pelossa. Onko mitään tehtävissä? Tahtoisin kovasti kuunnella tätä cd:tä ja kopioida sen omaan käyttöön. Aineisto on Espoon kaupunginkirjaston kokoelmista.

Onni

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ääni johtuu siitä, ettei levy ole ihan tasapainoinen. Tällaista hurinaa ja värinää esiintyy tietokoneitten asemissa usein myös ihan näteiltä näyttävien levyjen kohdalla, koska asemat pyörittävät levyä hirmuista vauhtia. Voit vähentää ongelmaa valitsemalla polttovaiheessa hitaammin tallennusnopeuden. Se on muutenkin suositeltavaa, jälki on parempaa.

Suojatut levyt tuskin CD-asemaa rikkovat. Se on mahdollista lähinnä siinä tapauksessa, että CD hajoaa asemassa ja sinkoaa muovinkimpaleita herkkiin kohtiin. En tekisi tästä ongelmaa. Kokemukseni CD-soittimista on 1980-luvun alkupuolelta ja CD-asemista heti kun niitä tuli markkinoille.

Heikki Poroila