Pohdin termiä kansankuvaus kirjallisuudessa. Mitä siihen kuuluu ja mitkä suomalaiset teokset olisivat aiheesta parhaita esimerkkejä? Voidaanko nykykirjallisuus…

Kysytty

Hei!

Pohdin termiä kansankuvaus kirjallisuudessa. Mitä siihen kuuluu ja mitkä suomalaiset teokset olisivat aiheesta parhaita esimerkkejä? Voidaanko nykykirjallisuus katsoa kuuluvaksi kansankuvauksen piiriin? Löytyykö näistä esimerkkejä?
KIITOS!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansankuvauksen juuria suomalaisessa kirjallisuudessa voi etsiä aina kansanrunoudesta asti, mutta varsinaisena kansankuvauksen kulta-aikana pidetään kautta 1900-luvun alusta 30-luvulle. Myös aivan uusimmasta nykyproosasta löytyy esimerkkejä kansankuvauksesta.
Kai Laitinen kertoo teoksessaan Suomen kirjallisuuden historia (Otava, 1997) Runebergin, Ahon ja Kiven lisäksi mm. Johannes Linnankosken, Maila Talvion, Joel Lehtosen, Ilmari Kiannon ja Maria Jotunin kansankuvausta sisältävistä teoksesta. Uudempia tyylisuunnan edustajia ovat esim. Simo Hämäläinen, Anu Kaipainen ja Juhani Syrjä.
Em. Suomen kirjallisuuden historian lisäksi Kai Laitinen on kirjoittanut kansankuvauksesta teoksessa nimeltä Metsästä kaupunkiin (Otava, 1984). Myös Juha Rikaman Kirjallisuustieto (WSOY, 1980) voi olla hyödyllinen tutkiessasi aihetta.
Internetistä löydät tietoa kansankuvausta sisältävistä romaaneista. Esim. Google-hakukoneella hakusanoilla kansankuvaus tai kansankuvaukset pääset mm. Matti Pulkkisen tuotannosta kertoville Hämeenlinnan kaupunginkirjaston sivuille (http://www.htk.fi/kirjasto/kirjai/pulkk.htm) sekä Päätalo-Instituutin sivuille (http://www.taivalkoski.fi/paatalo-instituutti/), joilla on paljon tietoa Kalle Päätalon tuotannosta.