Otsikko
Pohdin Suomen maaseudun autioitumista ja tähän liittyen selvittelin väestön jakautumista maassa. Suomen väestöllinen keskipiste, Weberin piste, löytyi useasta…

Kysytty

Hei,

Pohdin Suomen maaseudun autioitumista ja tähän liittyen selvittelin väestön jakautumista maassa. Suomen väestöllinen keskipiste, Weberin piste, löytyi useasta lähteestä ja siitä on paljon tarinaa. En kuitenkaan löytänyt mistään tietoa, missä olisi väestön "mediaanin" keskipiste, ts. leikkausviiva, joka jakaa pohjois-eteläsuunnassa väestön puoliksi ja vastaavasti itä-länsisuunnassa puoliksi.

Vastaus

Vastattu

Suomen tilastollisen vuosikirjan 2020 taulukossa "24.1 Väestöntiheys 1.1.2020" näkyy karttakuviossa leikkausviiva, joka jakaa väestön pohjois-eteläsuunnassa puoliksi.

Tässä linkki vuosikirjan taulukkolistaukseen: https://pxhopea2.stat.fi/sahkoiset_julkaisut/vuosikirja2020/html/suom00…

Suora linkki taulukkoon (xlsx): https://pxhopea2.stat.fi/sahkoiset_julkaisut/vuosikirja2020/data/vaest_…

Itä-länsisuunnassa leikkausviivaa ei ole valmiiksi laskettuna, mutta sen laskentaa voi tiedustella Tilastokeskuksen erityispalveluista osoitteesta: erityispalvelut@tilastokeskus.fi

2 ääntä

Kommentit

Vastaus tuli supernopeasti ? t.alkuperäinen kysyjä