Pitääkö paikkansa että kappaleeseen Matalan torpan balladi on erilaisia sanoituksia. Kun olen kuunnellut useamman eri version, Jukka Ruusumaan, Olavi Virran,…

Kysytty

Pitääkö paikkansa että kappaleeseen Matalan torpan balladi on erilaisia sanoituksia. Kun olen kuunnellut useamman eri version, Jukka Ruusumaan, Olavi Virran, Remuremmin ja Yötyöväen orkesterin, niin jokainen laulaa eri tavalla. Onko ns. perinteinen versio se, jossa lauletaan, että "hevonen ol musta kuin tiikerikissa ja aisat ol katajasta..."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulukirjoissa Matalan torpan balladissa on useimmiten 13 säkeistöä, joista viides kuuluu näin: Hevonen on musta kuin tiikerikissa / ja aisat on katajasta. / Ei mistään saa niin nättiä heilaa / kuin majasta matalasta.
On aivan mahdollista, että levytyksissä säkeistöistä on valittu mukaan vain osa, jolloin sanoituksia on voitu muuttaa ja säkeistöjä ikään kuin yhdistää.

2 ääntä

Kommentit

Olen etsinyt kirjastosta useammasta opuksesta Matalan Torpan Balladin sanoja ja en ole löytänyt kuin maksimissaan 8 säkeistöisiä versioita. Missähän kirjoissa olisi mahdollisimman monen säkeistön sanat (min 13 säkeistöä)? Vielä jatkokysymys: Mikä olisi mahdollisimman alkuperäinen versio kyseisestä laulusta?

Olen miettinyt josko käsitys tiikerikissan mustasta väristä voisi olla peräisin Meukow-konjakin pullossa olevasta kissaeläimestä. Ko. konjakkiakin on tuotu pitkään Suomeen

Toinen mitä olen miettinyt että onko joissakin sanoituksissa muutettu Laatokka-järvi siniseksi järveksi Neuvostosensuurin vuoksi. Ainakin kirjallisuudessahan luovutetut alueet olivat pannassa.