Pidän erittäin paljon Leena Krohnin kirjoista. Voisitteko suositella jotakuta samantyyppistä kirjailijaa, suomalaista tai ulkomaista? Erityisesti minua on…

Kysytty

Pidän erittäin paljon Leena Krohnin kirjoista. Voisitteko suositella jotakuta samantyyppistä kirjailijaa, suomalaista tai ulkomaista? Erityisesti minua on viehättänyt Krohnin kirjoissa se, miten omituisia asioita tapahtuu näennäisesti tavallisille ihmisille tavallisessa ympäristössä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leena Krohn on kyllä ihan omanlaisensa kirjailija suomalaisessa kirjallisuuskentässä, ketään ihan vastaavaa ei äkkiä löydy.

Mutta jotain samaa saattaisi olla esim. Maarit Verrosen tuotannossa, myös hän pohtii monenlaisia filosofisiakin ongelmia ja ottaa mukaan scifin keinoja, kuten Krohnkin. Tyyli on silti aika erilainen, ei ihan perinteistä scifiä Verrosellakaan, ja ympäristöt ovat aika paljon arkipäiväisempiä kuin Krohnilla. Toinen varteenotettava suomalainen scifisti on Johanna Sinisalo, jota Krohniin yhdistää ehkä eniten voimakas ympäristötietoisuus.

Erikoisia asioita tavallisille ihmisille tapahtuu myös Miina Supisen novelleissa, mutta nekin poikkeavat tyylillisesti Krohnin teksteistä melkoisesti. Supinen on nimittäin ehta koomikko.

Pasi Jääskeläisen kirjoista olen itse pitänyt paljon. Niidenkin tunnelma poikkeaa kyllä aika paljon Krohnin kirjojen tunnelmasta, mutta yllättäviä käänteitä henkilöille kyllä tapahtuu.

Etsimäsi kaltaista kirjallisuutta saattaisi löytyä myös Tiina Raevaaran, Peter Bichselin, Daniil Harmsin tai José Saramagon tuotannosta.

Jos haluat etsiskellä vielä lisää kirjastotietokannoista, kaunokirjallisuuteen kohdistetut haut asiasanoilla maaginen realismi, tieteiskirjallisuus tai filosofiset romaanit tuottanevat tutkimisen arvoisia tulosjoukkoja.