Otsikko
Pitääkö myös omakustanteissa olla EAN-koodit?

Kysytty

Pitääkö myös omakustanteissa olla EAN-koodit? Miten sellaisen voi saada ja/tai sellaista käyttää, jos kirjan kustantaja ja kirjoittaja on yksityishenkilö, jolla ei ole firmaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos omakustanteen haluaa myyntiin esim. kirjakauppaan, on todennäköistä, että myyjä edellyttää EAN-koodia. Niitä ylläpitää ja myöntää Suomessa GS1 Finland, jonka sivuilta löytyy sekä ohjeita että yhteystietoja: https://gs1.fi/fi/viivakoodi. GS1 on voittoa tavoittelematon kansainvälinen järjestö, joka syntyi tammikuussa 2005 kun EAN (European Article Numbering Association) ja UCC (Uniform Commercial Code) yhdistyivät.

ISBN-tunnuksia puolestaan hallinnoi Suomen ISBN-keskus. Tunnus ei ole lakisääteinen, mutta suurin osa kustantajista käyttää sitä, koska se tukee julkaisun tunnistamista, käsittelyä ja löytyvyyttä. Tunnuksen hankkimisesta vastaa teoksen kustantaja, joka voi olla esimerkiksi yritys, yhdistys tai yksityishenkilö. Tunnus on maksuton. Lisätietoa tunnuksesta ja ohjeet sen hakemiseen ISBN-keskuksen sivuilta: https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/palvelut/suomen-isbn-keskus/isbn-tu….