Paljonko kirjailija saa keskimäärin korvausta lainatusta teoksestaan?

Kysytty

Paljonko kirjailija saa keskimäärin korvausta lainatusta teoksestaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällä hetkellä kirjailija ei saa lainkaan korvausta lainatusta teoksestaan. Asia muuttuu vasta ensi vuoden alusta, jolloin tulee voimaan uusi EU-direktiivi, ja valtio on varannut tietyn summan lainauskorvauksia varten. Tällöinkään ei voida tarkalleen sanoa, mitä kirjailijat tulevat saamaan, koska myös ulkomailla olevat kirjailijat voivat hakea tätä rahaa - siis käännöskirjoista. Myös tietyn lainausmäärän alittavat kirjat eivät tulle saamaan korvauksia.
Ns. kirjastokorvausapurahajärjestelmä on aikoinaan luotu tätä tarkoitusta varten, mutta Suomen Kirjailijaliitto on voimakkaasti korostanut, että se on normaali apurahajärjestelmä. Siitä saavat kuitenkin kirjailijat hakemuksesta yleensä - edellytyksenä edellisenä vuonna ilmestynyt teos - noin 2000-10 000 euroa. Myönnön harkitsee oma, opetusministeriön alainen kirjastokorvauslautakunta, jossa on myös tietokirjallisuutta varten oma jaostonsa.