Otsikko
Ovatko metrovaunut kapeampia briteissä kuin suomessa?

Kysytty

Ovatko metrovaunut kapeampia briteissä kuin suomessa? Siellä penkkirivit vain vaunun seinustoilla, mikä tuntuu kummalta. Luulisi että vaunuun mahtuisi enemmän matkustajia suomen tyylillä...

Vastaus

Vastattu

Metrovaunut ovat vaihtelevan levyisiä. Niiden leveys riippuu tietysti kiskojen ja tunnelien leveydestä.

Helsingin metro on leveäraiteinen rautatie, jonka raideleveys on 1522 mm. HSL metroliikenne ja sillä liikennöivät vaunut ovat 3,2 m levyisiä HSL

Britannisassa, etenkin Lontoon metrossa, raideleveys vaihtelee, koska metro on rakennettu pitkän ajan kuluessa ja raidestandardit ovat ehtineet muuttua.

  • 1,435 mm (4 ft 8+1⁄2 in) standard gauge (1863–pres.)
  • 7 ft (2,134 mm) Brunel gauge (1863–1869)         Vaunutkin ovat kapeassa käytävässä kapeampia 2.92 m  Wikipedia