Miksi Helsingin metroon valittiin epästandardi raideleveys 1522 mm? Muu Suomen rataverkkohan on suuriruhtinaskunnan perintönä 6 jalkaa eli 1524 mm - näin…

Kysytty

Miksi Helsingin metroon valittiin epästandardi raideleveys 1522 mm? Muu Suomen rataverkkohan on suuriruhtinaskunnan perintönä 6 jalkaa eli 1524 mm - näin äkkiseltään luulisi, että olisi ollut helpompi tehdä saman standardin mukainen raideleveys. 1522 mm ei edes ole missään muualla käytössä.

Vastaus

Vastattu

Metron raideleveydeksi löytyy verkosta tiedoksi sekä mittaa 1524 mm, joka olisi täysin sama kuin junaraiteilla, että kaksi mm kapeampaa raideleveyttä. Käytännössä tällä ei ilmeisesti olisi liikennöinnin kannalta väliä, sillä Venäjällä raideleveys on nykyisin 1520 mm ja Allegron liikennöinti Suomen ja Venäjän välillä onnistuu. (Lähde: EU haluaa Suomen kaventavan junaratojaan)

Metroa operoivan Kaupunkiliikenteen verkkosivuilla raideleveydeksi sanotaan 1522 mm. Heiltä voinee kysyä lisätietoja: info@kaupunkiliikenne.fi