Milloin junien pistoraiteet tehtiin Hatanpään kohdalle Tampereella ja suora yhteys Nekalasta Hatanpäälle katkesi?

Kysytty

Milloin junien pistoraiteet tehtiin Hatanpään kohdalle Tampereella ja suora yhteys Nekalasta Hatanpäälle katkesi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuokkamaantien taakse Etelä-Nekalaan kaavoitettiin teollisuusalue vuonna 1939. Nekalan pelloilta varattiin silloin Vihiojan, rautatien sekä myöhempien Kuokkamaantien ja Jokipohjantien rajaama alue teollisuusyrityksille. Kaupunginhallitus hyväksyi alueelle Lempääläntien yli johtavan pistoraiteen rakentamisen kokouksessaan 24.8.1942 "rautatiehallituksen ehdotuksen mukaisena".  Rata haarautuu viuhkamaisesti tonteille, ja kaiken kaikkiaan tälle vajaan neliökilometrin suuruiselle alueelle tuli rautatietä 3,5 kilometriä.

Pistoraidetta ratkaisevammin oli Nekalan ja Hatanpään väliseen kulkuyhteyteen vaikuttanut ratapiha-alueen laajennus, jota varten kaupunki luovutti vuonna 1926 etelään vievän radan molemmin puolin lähes 60 hehtaaria maata. Lempääläntien varresta oli Hatanpään puistokujan kohdalla ns. Isollaportilla erkaantunut Hatanpään kartanolle johtanut tie. Tässä risteyksessä sijaitsi Hatanpään kartanon aikainen konttorirakennus, joka kaupungin omistukseen siirryttyään oli käytössä kaupunginagronomin asuntona, kunnes se ratapihan keskelle jäätyään purettiin.

Lähteet:
Eelis Kaalamo, Viinikan ja Nekalan alueiden asemakaavoitus. – Tammerkoski 1/1946
Unto Kanerva, Hatanpään kartanon osto ja sen rakennusten ja alueiden käyttö. – Tampere : tutkimuksia ja kuvauksia. 5
[Unto Kanerva], Nekalan kaupunginosan alueet olivat viljelysmaina vielä 1920-luvulla. – Tammerkoski 8/1962
Kertomukset Tampereen kaupungin kunnallishallinnosta 1938–1946
Mari Maasilta, Viinikka–Nekala : pula-aikaa ja puutaloja
Tampereen kaupungin asemakartta : liite Tampereen osoitekalenteriin v. 1926