Ovatko kaikki Korkeimman oikeuden jäsenet juristeja?

Kysytty

Ovatko kaikki Korkeimman oikeuden jäsenet juristeja?

Vastaus

Vastattu

Korkeimman oikeuden toimintaa säätelee laki korkeimmasta oikeudesta. Sen mukaan: "Korkeimmassa oikeudessa on oleva presidentti ja vähintään kaksitoista oikeusneuvosta. Presidentiksi ja, Korkeimman oikeuden esityksestä, oikeusneuvoksiksi nimittää Hallitus oikeamielisiä ja lainoppineita miehiä, joilla on taitoa ja kokemusta tuomarintoimissa."

Korkeimman oikeuden virassa toimivat jäsenet ovat oikeusneuvoksia. He ovat ennen nimitystään työskennelleet erilaisissa lakimiestehtävissä kuten tuomareina, asianajajina, syyttäjinä, lainvalmistelijoina tai oikeustieteen tutkijoina. Korkeimmassa oikeudessa he osallistuvat jaostoissa kaikenlaisten asioiden käsittelyyn. https://www.korkeinoikeus.fi/fi/index/korkeinoikeus/jasenetjahenkilosto…

Korkeimman oikeuden eri tehtävissä työskentelee yhteensä noin 80 henkilöä, joista lainkäyttöhenkilöstöön kuuluu noin 50. Muun henkilöstön suurin yksittäinen ammattiryhmä on lainkäyttöhenkilöstöä avustavat osasto- ja toimistosihteerit. Hallintoon kuuluvat hallintokanslian, kirjaamon, viestinnän ja tietopalvelun henkilöstö sekä virastomestarit.

Korkeimman oikeuden verkkosivuilla esitellään tuomioistuimen toimintaa ja kokoonpanoa. https://www.korkeinoikeus.fi/fi/index/korkeinoikeus.html