Otsikko
"Ostovoima alkanut kasvaa" oli otsikoissa. Eli ihmiset kuluttavat nyt enemmän rahaa. Kun on ostettu vain se mitä oikeasti tarvitaan ja pärjätty ihan ok, niin…

Kysytty

"Ostovoima alkanut kasvaa" oli otsikoissa. Eli ihmiset kuluttavat nyt enemmän rahaa. Kun on ostettu vain se mitä oikeasti tarvitaan ja pärjätty ihan ok, niin nyt siis tämä "turha" (kin) shoppailu on hyvä uutinen... Mitä tämä tarkoittaa? Pitääkö siis shoppailu maan talouden kunnossa vai mitenkä tämä pitäisi ymmärtää?

Vastaus

Vastattu

Syyskuussa 2022 julkaistu Tapio Kuusiston ja Ulla Virtasen kirjoittama Tilastokeskuksen asiantuntija-artikkeli antaa varsin selvästi ymmärtää, että yksityisen kulutuksen merkitys Suomen talouden kasvun tärkeänä lähteenä on ollut varsin merkittävä jo pitkään. Yksityisen kulutuksen kehitys on myös merkittävä tekijä ennakoitaessa talouskehityksen suuntaa.

Jos tähän on uskominen, shoppailu ei vain pidä Suomen taloutta kunnossa, vaan suorastaan siivittää maan talouden kasvua.

Poikkeuksellisella hintojen nousulla monia vaikutuksia: kurjistaa kotitalouksien tilannetta ja hämärtää talouden näkymää | Tieto&trendit (stat.fi)