Onko öljynnäköinen valoa heijastava hopeainen pinta veden päällä aina öljyä tai myrkkyä? Olen ottanut pihalta maata kukkapurkkeihin ja nyt kukkapurkeissa…

Kysytty

Onko öljynnäköinen valoa heijastava hopeainen pinta veden päällä aina öljyä tai myrkkyä? Olen ottanut pihalta maata kukkapurkkeihin ja nyt kukkapurkeissa sateiden myötä kelluu vettä ja hopeakalvo! Joskus siinä kohdassa pihaa oli aurinkokennolamppuja, ovatkohan ne vuotaneet myrkkyjä? Olen kyllä käyttänyt myös kanankakkalannoitetta ja kaupan multia kukkapurkeissa maamullan seassa. Voiko niistä tulla semmoista kalvoa? Voinko kaataa mullat takaisin luontoon, vai pitääkö ne toimittaa jonnekin?

Vastaus

Vastattu

Kyse voi olla rautabakteerin aiheuttamasta öljyä muistuttavasta kerroksesta. Rauta liukenee veteen, nousee pinnalle ja kelmuuntuu öljynnäköiseksi massaksi. Mikäli kuitenkin epäilet, että kyse on pilaantuneesta maa-aineksesta, kannattaa kysyä ohjeet käsittelyyn lähimmästä jätekeskuksesta.

Lähteet ja lisätietoja

Rautabakteerit | Vesi.fi

Bakteeri synnyttää öljyyntyneen näköistä vettä | Yle Uutiset