Onko multa pelkkää maatuessa syntynyttä humusta?Mistä muusta on kysymys.

Kysytty

Onko multa pelkkää maatuessa syntynyttä humusta?Mistä muusta on kysymys.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maa, multa, maaperän pintakerros on maaperän orgaaninen eli eloperäinen aines, mineraalien ja humuksen seos.  Humusta (humus eli mullas) syntyy kun lahottajabakteerit ja sienet hajottavat kasvi- ja eläinperäistä jätettä. Maassa elää myös lukuisia hyönteisiä ja nilviäisiä. Maa on kokonainen ekosysteemi pienoiskoossa. Se sitoo ja varastoi ravinteita, joita kasvit käyttävät hyväkseen. Kasvit imevät juurillaan maasta vettä ja ravinteita. Yhteyttämisessä kasvit imevät hiilidioksidia ilmakehästä. Juurien kautta maahan vapautuu yhteyttämisessä syntyneitä sokereita ja aminohappoja. Tämä edistää maaperän orgaanisen aineksen hajoamista, jossa vapautuu kasvien tarvitsemia mineraaliravinteita. Osa hiilestä muuntuu pysyviksi orgaanisiksi yhdisteiksi, jotka sitovat hiilen ja pitävät sen poissa ilmakehästä satoja vuosia.

Multavuus on käsite, jolla kuvataan maassa olevan eloperäisen aineksen osuutta. Mitä enemmän orgaanista ainesta maa sisältää, sitä multavampaa maa on. Multava maa pidättää ravinteita ja vettä kasvien hyödyksi ja ruokkii maaperäeliöitä. Multavuus on tärkeää viljelylle ja sillä on merkittävä vaikutus myös ilmastoon. Viljelymaiden multavuutta lisäämällä maaperään saadaan sidottua enemmän kasvihuonekaasuja.

Lähteet:

Elämää maan kätköissä, toimittaneet Veikko Huhta ja Eeva-Liisa Hallanaro, Gaudeamus 2019

Maaperä - unohdettu voimavara / Euroopan ympäristökeskus 2010
https://www.eea.europa.eu/fi/articles/maapera

Multavuuden hoito on tärkeää viljelijälle ja koko maapallolle / Luomulehti 3/2018
https://www2.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/multavuuden-ho…