Osaisitko auttaa, mistä kirjoista löytäisin tietoa WLANista (eli langattomista lähiverkoista). Onko tuosta aiheesta tehty mitään omaa kirjaansa?

Kysytty

Osaisitko auttaa, mistä kirjoista löytäisin tietoa WLANista (eli langattomista lähiverkoista). Onko tuosta aiheesta tehty mitään omaa kirjaansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Nyt näyttäisi siltä, että vain aiheesta "local area networks" on tehty kirjoja, eikä WLANista itsestään olisi saatavilla omaa kirjaansa. Oletko tutkinut löytyisikö näistä jotain WLANista?

Tässä joitakin uusimpia:
Parnell, Tere; Building high-speed networks. Osborne/McGraw-Hill, Berkeley, cop. 1999. (Löytyy Leppävaaran pääkirjastosta, mutta on lainassa) (voisi olla hyvä, koska asiasanana oli mm. WAN)
Månsson, Jani; Location-based services in wireless local area networks. Helsingin yliopisto, tietojenkäsittelytieteen laitos, 2000. (Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kirjasto)
Stamper, David A.; Local area networks. Upper Saddle River, N.J. Prentice Hall, 2001. (Joensuun ja Oulun yliopistojen kirjasto. On mahdollista kaukolainata esimerkiksi Pasilan pääkirjaston kautta, jos olet helsinkiläinen. Kirjassa voisi olla jotain WLANista, mutaa koska se oli uusi otin sen tähän esimerkiksi)

Korkeakoulujen yhteisluettelotietokantaa Lindaa voit käyttää kirjastoissa. Kirjoita perushaun laatikkoon "wireless local area networks" ja valitse "sanahaku". Saat vielä muutaman viitteen joista voisi olla apua.
Plussasta (Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen luettelo) www.libplussa.fi
voit hakea vielä asiasanoilla: tietovekot, lähiverkot, LAN, WAN. Voit yhdistää sanoja monipuolisessa haussa. Ruksaa esim asiasanaksi LAN ja tarkenna toiseksi asiasanaksi lähiverkot.
Myös Lindasta hakiessa voit käyttää samoja asiasanoja. Monet kirjat ovat jo aika vanhoja, joten ne eivät ehkä enää ole ajankohtaisia.

Internetissä:
Kun kirjoitat googleen www.google.com "langaton lähiverkko" on viitteiden joukossa myös muuan essee WLAnista vuodelta 2001. Lähdeluettelossa ei ole ollenkaan painettuja viitteitä.

Hyvä tapa saada tietoa on tässä tapauksessa esim. MicroPc ja Tietokone-lehtien artikkelit. Aleksi artikkeliviitetietokantaa voit käyttää kirjastoissa. Kirjoita hakulaatikkoon WLAN. Saat artikkelien nimet ja tiedot lehdistä joista ne löytyvät.

Lisäksi voit vielä kysyä oman oppilaitoksesi kirjastosta, josko he voisivat tehdä vielä artikkelihaun omista tietokannoistaan.