Osaatteko sanoa, mistä kirjasarjasta on kyse: Ruotsalainen kesät Skotlannissa (tai Gotlannissa tai Shetlannissa) asuva dekkarikirjailija? Joku rakastuu…

Kysytty

Osaatteko sanoa, mistä kirjasarjasta on kyse: Ruotsalainen kesät Skotlannissa (tai Gotlannissa tai Shetlannissa) asuva dekkarikirjailija? Joku rakastuu linnanrouvaan. Pahoittelen sekavaa kysymystäni.

Ja tässä vielä toinen: Mistä sarjasta on kyse: Brittisotilas ottaa kaatuneen kumppaninsa henkilöllisyyden ja muuttaa Amerikkaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Noiden tietojen perustella vaikuttaisi siltä, että kyseessä on ruotsalainen dekkaristi Mari Jungstedt. Viettää (tai on ainakin viettänyt) kesiä Gotlannissa, johon myös kirjat pääasiassa sijoittuvat. Linnanrouvan yhteys asiaan jäi itselleni mysteeriksi, vaikka lueskelin juonikuvauksia.

Toinen vaikuttaisi olevan Jeffrey Archerin Clifton-kronikka (suomennetut osat: Vain aika näyttää (2016), Isän synnit (2017), Vaietut salaisuudet (2017), Maksun aika (2018). Kronikan Isän synnit -kirjan juonikuvaus kuulostaa juuri tuolta.

Kirjoja voi hakea vaikkapa Kirjasammosta, joissa suuressa osassa (etenkin uudemmissa) on juonikuvaukset ja asiasanoitus. Jos tiedot ovat kovin puutteelliset, on tietysti hankala löytää oikeaa kirjaa, mutta kirjastolaiset löytävät joskus kovinkin vähillä tiedoilla halutun kirjan.

Toivottavasti nämä ovat ne, joita etsit.