Osaatteko sanoa kenen kirjoittama tämä on vai onko kyseessä kansanruno? Tikanpoika Tilkkutakki Laittoin häät ja piti pitoset. Tikka nai neion ihanan harmaan…

Kysytty

Hei,

Osaatteko sanoa kenen kirjoittama tämä on vai onko kyseessä kansanruno?

Tikanpoika Tilkkutakki
Laittoin häät ja piti pitoset.

Tikka nai neion ihanan
harmaan variksen tyttären.

Hämähäkki häihin kutsui,
kutsui kuren, kutsui kären,
kutsui tarhapöllönkin.

Mikä oli häissä hieno herkku
ja pala parahin?

Yks oli umpi ympyrläinen
toinen pitkä pötkyläinen
kolmas oli litteä latuinen.

Mikä oli umpi ympyrläinen?
Paum herne oli umpi ympyrläinen.
Mikä oli pitkä pötkyläinen?
Paum jyvä oli pitkä pötkyläinen.
Mikä oli litteä latuinen?
Paum palko oli litteä latuinen.

Leivonen se leivät leipoi,
lihat hakkasi harakka.
Västäräkki vettä kantoi,
tiainen teki olutta.
Kurki oli hurja huutamaan.

Lintu lahjaks liinan tuopi,
hanhi valkean hamosen.
Leivo lierit lierikkäiset,
punahihat puumolliset,
pääskynen päänalasen.
Käki sukat kirjavaiset
varis saappahat saviset.

Tikanpoika tanssin alkoi,
kurki hyppi, kärki tanssi,
tarhapöllö pyörähteli.
Varis tanssi viipon vaapon,
kuin paras papin emäntä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt runoa kokonaisuudessaan tällaisena. Runon eri osia löytyy Suomen kansan vanhoista runoista. SKVR-tietokannasta voit hakea eri hakusanoilla runoja. Ks https://skvr.fi/

Tällä tavalla löytyi Karjalan Raudusta ja Sakkolasta kerättyjä runoja kuten Umpi Ympyrläinen ja Hämähäkin häät, jotka molemmat sisältyvät murteellisina Suomen kansan vanhoihin runoihin. Ja sisältyvät myös kysymääsi runoon.

Katsoin runot myös Joensuun pääkirjaston painetuista Suomen kansan vanhat runot XIII, 2 -osasta:

Tikam poika tilkkutankki, laitto heat ja pit pitoiset, tikka nai neijo ihanan... runo 6641

Hämähäkki häihin kutsui, kuts kuren ja kuts kären, tarkoin tarhapöllönkii... runo 5995

Kyseessä on siis kansanruno, joka on luokiteltu lastenrunoksi ja ketjurunoksi.