Otsikko
Osaatteko kirjaston viisaat kertoa, missä novellissaan Pentti Haanpää kirjoittaa siitä, miten "maailma oli tullut valmiiksi, kun työt olivat päässeet…

Kysytty

Osaatteko kirjaston viisaat kertoa, missä novellissaan Pentti Haanpää kirjoittaa siitä, miten "maailma oli tullut valmiiksi, kun työt olivat päässeet loppumaan ja työtä kärttäviä maankiertolaisia oli riesaksi asti" (näin ulkomuistista lainaten)? Muistaakseni novelli alkaa noin, eikä kyse ole pitkästä tekstistä eli romaanista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Haanpään teoksessa Kairanmaa : valitut jutut on kertomus nimeltä Työvoiman tuotannon rationalisoiminen (2. painoksessa vuodelta 1985 sivuilla 146-148), jonka alku muistuttaa kuvaustasi. Tarina alkaa näin: "Koko maanpiirin oli täyttänyt ylenpalttinen runsaus: ihmisiä oli niin yllin kyllin, ettei kaikille riittänyt mitään työtä tai puuhaa, ja ruokatavaraa ja kaikenlaisia hyviä vehkeitä oli niin runsaasti, että alimmaiset mätänivät. Mutta kävi ilmi, ettei tällainen runsaus ollut onneksi."...

Lääkkeeksi tilanteeseen eräs ministeri keksii lapsikieltolain, joka aluksi näyttää toimivankin hyvin, mutta joudutaan kuitenkin lopulta kumoamaan.

Kairanmaa-teoksen saatavuustiedot pääkaupunkiseudun kirjastoissa löytyvät HelMet-tietokannasta: http://www.helmet.fi/ .