Osaatteko kertoa miksi J.R.R Tolkienin Taru Sormusten Herrasta yhteisniteessä vuodelta 2002 on 981 sivua, kun vastaavassa vuoden 2007 niteessä niitä on yli…

Kysytty

Osaatteko kertoa miksi J.R.R Tolkienin Taru Sormusten Herrasta yhteisniteessä vuodelta 2002 on 981 sivua, kun vastaavassa vuoden 2007 niteessä niitä on yli tuhat. Mikä selittää noin suurta sivumäärän lisäystä, kun kaiken järjen mukaan kyseessä on sama teos?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti en saanut käsiini uudempaa vuoden 2007 painosta, kaikki Helmetin niteen olivat lainassa.

Molemmissa painoksissa on sama Kersti Juvan ja Eila Pennasen suomennos, joten teksti on kyllä sama molemmissa. Muistan itse, että 981 sivun yhteisniteessä teksti on huomiota herättävän pientä ja sitä oli mahdutettu paljon jokaiselle sivulle. Kuitenkin esimerkiksi "Sormuksen ritarien" 1970-luvun painoksissa sivuja oli 572 ja "Kahdessa tornissa" 480 sivua. Näyttää siltä, että kyse on vaan tekstin asettelusta ja fonttikoosta. Vuoden 2007 painoksessa teksti on todennäköisesti suurempaa ja sivuja näin enemmän kuin vuoden 2002 painoksessa.