Osaatteko kertoa mikä on mänkki? Tiernapojissa tähdenpyörittäjä mutta mistä nimi alkuaan peräisin ja mitä tarkoittaa?

Kysytty

Osaatteko kertoa mikä on mänkki? Tiernapojissa tähdenpyörittäjä mutta mistä nimi alkuaan peräisin ja mitä tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Kotimaisten kielten keskuksen tutkijat kirjoittivat Kieli-ikkuna-juttuja Helsingin Sanomiin. Liisa Nuutisen kirjoitus, Tähti se kulukeepi itäiseltä maalta, on julkaistu Helsingin Sanomissa 14.12.1999. Kirjoituksessa kerrotaan mänkki-sanan alkuperästä näin: "Pienimmän tiernapojan nimitys on mänkki. Sanan alkuperästä on erilaisia oletuksia. Sen on arveltu olevan peräisin nahkojen käsittelyssä käytetystä polvilaudasta eli mänkistä, jota on joskus pidetty tähden jalustana. Toisen teorian mukaan se olisi tullut ruotsin sanasta mannekäng ’mannekiini’, joka on alkuperältään sama sana kuin manick (saksan Männchen) ’miespuolinen hahmo, nukke’. Keskiaikaisissa näytelmissä mannekiini oli vuorosanoja vailla oleva näyttelijä, jonka tehtävänä oli kantaa kulisseja. Tiernapoikien mänkkiin tämä sopii siinä suhteessa, että hänen työnään on kantaa ja pyörittää tähteä. Vuorosanojakaan ei mänkillä kovin monta ole."

Tässä suora linkki ja polku kirjoitukseen:
http://www.kotus.fi/nyt/kolumnit/kieli-ikkuna_(1996_2009)/tahti_se_kulu…

Etusivu > Nyt > Kolumnit > Kieli-ikkuna (1996–2009) > ”Tähti se kulukeepi itäiseltä maalta”

13 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vanhassa suomessa kyse on leikistä, joka taas on laina ruotsista. Nykyvirossa mäng [mänk] on edelleen lelu.

Oulun suunnalla sanaa mänkki käytetään kuvaamaan ylipainoista ihmistä joka ottaa useasti lisää ruokaa.