Otsikko

Opiskelen kirjastonhoitajaksi Ruotsissa, ja täällä yleiset kirjastot ovat siirtymässä kansallisesta SAB-luokituksesta Deweyn kymmenluokitusjärjestelmään. Tahtoisin tietää, onko Suomessa harkittu vastaavaa?

Suomen yleiset kirjastot ovat vuosikymmeniä käyttäneet Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmää (YKL), joka on Deweyn 10-luokitusjärjestelmän kansallinen sovellus. Ainoa poikkeus on Helsingin kaupunginkirjasto, joka käyttää hiukan poikkeavaa järjestelmää, joka kyllä sekin pohjautuu Deweyn järjestelmään. En usko, että Suomessa on mitään aikomusta tai tarvettakaan vaihtaa tätä kansallista mallia mihinkään "puhtaaseen" Dewey-luokitukseen. Muutoksen vaatima työmäärä olisi valtava.

Tieteelliset kirjastot käyttävät pääosin UDK-luokitusta, mutta erikoiskirjastoilla on myös omia ratkaisuja.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto