Onkohan kenelläkään tutkittua tietoa siitä, miksi suomalaiset (ja ehkä kaikki länsimaalaiset) haluavat lukea ja katsoa väkivaltaa ja rikoksia?

Kysytty

Hei
Onkohan kenelläkään tutkittua tietoa siitä, miksi suomalaiset (ja ehkä kaikki länsimaalaiset) haluavat lukea ja katsoa väkivaltaa ja rikoksia? Itseäni se kuvottaa ja näen painajaisia jos luen dekkaria illalla tai edes iltapäivällä. Ehkä eläydyn liikaan?
Muutama päivä sitten haastateltiin Ylen toimihenkilöä, joka on tekemisissä sarjafilmien ja elokuvien tilaamisen kanssa. Hän (mies) sanoi että jännäreitä ja psykofilmejä pyydetään jatkuvasti lisää. Ei mikään ihme, mielestäni, että katuväkivalta rehottaa. Käyttäytymismallia on ns. ajettu sisään jo parikymmentä vuotta.
Meistä leivotaan tappajia ja kostajia - kipua, menetystä tai kohteen/omaisten tuskaa ei näytetä koskaan.

Onko väkivaltaviihteestä tehty tutkimuksia niiden vaikutuksista lapsiin ja nuoriin?
Mistä sellaisia löytäisi?

Vastaus

Vastattu

Väkivaltaviihdettä ja sen vaikutuksia on tutkittu vuosien varrella valtavan paljon. Suosittelisin tekemään hakuja Google scholar -hakupalvelussa (scholar.google.com). Hakusanoiksi voi laittaa esimerkiksi mediaväkivalta tai mediaväkivalta AND lapset. Englanninkielisiä tutkimuksia löytyy vielä paljon enemmän ja niitä voi hakea esimerkiksi haulla media violence on children.

Selkeän yleisesityksen aiheesta voi myös lukea Kansallisen audiovisuaalisen instituutin sivuilta: https://kavi.fi/ikarajat/yleistieto/symbolit/vakivalta/. (Luettu13.2.2023)

Vanamo-kirjastoista löytyy aiheeseen liittyen ainakin pari kirjaa, joskaan teokset eivät ole ihan uusia:

Bacon, Henry. Väkivallan lumo: elokuvaväkivallan kauheus ja viihdyttävyys (2010): https://vanamo.finna.fi/Record/vanamo.695905

Anderson et. al. Kuvista teoiksi: väkivaltapelien vaikutukset lapsiin ja nuoriin (2008): https://vanamo.finna.fi/Record/vanamo.409155