Onko västäräkki ihmisystävällinen? Meillä mökillä västäräkki on alkanut seurailla ihmisiä ja seisoo välillä puolen metrin päässä ihmisestä ja katselee päätään…

Kysytty

Onko västäräkki ihmisystävällinen? Meillä mökillä västäräkki on alkanut seurailla ihmisiä ja seisoo välillä puolen metrin päässä ihmisestä ja katselee päätään heilutellen; se tulee esittelemään suussaan roikkuvaa matoa yms. Joskus se myös "pyyhkii nenäänsä" eli nokkaansa kannon reunaan tai ruohikkoon. Ihankuin nokkaa kutiaisi tai se pitäisi jotenkin puhdistaa. Miksi se tekee niin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Västäräkin kerrotaan viihtyvän erityisen hyvin asumusten läheisyydessä.

Tätä melko pelotonta lintua kuvataan toimeliaaksi ja liikkuvaiseksi, oikeaksi pihapiirin elävöittäjäksi.

Lisäksi sen sanotaan olevan toisaalta hyvin sosiaalinen, toisaalta ’aggressiivisesti reviiriään puolustava’ (Uusi zoo. 6, s. 64).

Luonnontieteellisen keskusmuseon(Luomus)asiantuntijat osaavat varmasti vastata tarkemmin kysymykseenne.

Yleisökysymyksiä voi lähettää osoitteeseen luonnontieteellinenmuseo@helsinki.fi .

Lähteet
Uusi zoo. 6: Linnut, WSOY, 1990

Muut lähteet
https://www.luomus.fi/fi
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/vastarakki