Onko Vantaan kirjaston nettisivuilta löydettävissä eriteltynä näkövammaisille tarkoitetut äänitteet? Itse en tällaista luokittelua sivuilta löytänyt.

Kysytty

Onko Vantaan kirjaston nettisivuilta löydettävissä eriteltynä näkövammaisille tarkoitetut äänitteet? Itse en tällaista luokittelua sivuilta löytänyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa olevaa äänikirja-aineistoa ei ole mitenkään erityisesti jaoteltu näkövammaisille tai muille asiakkaille suunnattuihin äänitteisiin, mutta tokihan näkövammaiset lainaavat paljon tämäntyyppistä aineistoa. Aineistotietokannasta ( http://www.helmet.fi/ ) äänikirjat saa esille vaikkapa kirjoittamalla asiasanaksi "äänikirjat" ja valitsemalla pudotusvalikosta aineistolajiksi äänitteet. (Aineistolajin valintakaan ei ole välttämätöntä, mutta silloin mukaan tulevat myös äänikirjoja käsittelevät painetut kirjat.) Tällä hakutavalla saadaan esiin suurin osa äänikirjoista. Äänikirjoja voi hakea myös esim. luokalla "1.4" ja aineistolajilla äänitteet.
Eritysesti näkövammaisille tarkoitettuja äänitteitä löytyy Näkövammaisten kirjastosta Celiasta ( http://www.celialib.fi/ ).