Otsikko
Onko vain päätä esittävälle veistokselle jokin nimi. Torso on ymmärtääkseni ylävartalo josta saattaa puuttua kädet ja jopa pää.

Kysytty

Onko vain päätä esittävälle veistokselle jokin nimi. Torso on ymmärtääkseni ylävartalo josta saattaa puuttua kädet ja jopa pää.

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja määrittelee rintakuvan seuraavasti: "muotokuva, vars. veistos, joka esittää kuvattavan pään, kaulan, olkapäät ja rinnan (yläosan)".

Sanaa rintakuva näkee toisinaan käytettävän myös veistoksista, joissa ei ole mukana olkapäitä tai rinnan yläosaa. Taannoin Turussa kadonneen Jarkko Laineen patsaan yhteydessä useissa otsikoissa ihmeteltiin suorasanaisesti, "minne katosi Jarkko Laineen pää", joten päätä esittävän veistoksen lisäksi pelkästä päästä puhuminen ei vaikuta lainkaan päättömältä ratkaisulta sekään!