Onko tutkimusta lentokenttien lentoon nousevien koneiden melualueen vaikutuksesta alueelliseen eläimistöön (esimerkiksi keimolan länsipuolella)?

Kysytty

Onko tutkimusta lentokenttien lentoon nousevien koneiden melualueen vaikutuksesta alueelliseen eläimistöön (esimerkiksi keimolan länsipuolella)?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti en löytänyt tällaista tutkimusta.

Lähimmäs osunevat Helsinki-Vantaan lentoasemasta tehdyt lentokonemeluselvitykset. Ikävä kyllä näitäkin löytyy Helmet-kirjastoista ainoastaan Tikkurilan kirjaston Vantaa-kokoelmasta, joten en pääse tutkimaan, olisiko niissäkään mitään mainintoja melun vaikutuksesta eläimistöön. Tässä viitteet kyseisiin selvityksiin:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Slentomelu*%20helsinki-vantaan%20lentoasema__Orightresult__U?lang=fin&suite=cobalt

Myöskään tieteellisistä kirjastoista kaipaamasi kaltaista tutkimusta ei näytä löytyvän. Ainoa löytämäni tutkimus, jonka luettelointitiedoissa on asiasanoina sekä lentomelu että eläimet, on alla olevassa linkissä mainittu väitöskirja, mutta ei sekään käsittele alueellista eläimistöä, vaan tarhattuja sinikettuja:

https://melinda.kansalliskirjasto.fi/F/AREY1I2YXKMBMNCKVKUDTA2S62TNCQ38S7AKDULPNYVYMA4L9J-00055?func=full-set-set&set_number=174848&set_entry=000001&format=999