Onko tosiaan niin kuin väitetään, että Reykjavik olisi Islannin ainoa kaupunki?

Kysytty

Onko tosiaan niin kuin väitetään, että Reykjavik olisi Islannin ainoa kaupunki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Islannin suurlähetystön ylläpitämillä internetsivuilla (http://www.iceland.org/fi/suurlahetysto/tietoa-islannista/maa-ja-kansa/…) on runsaasti tietoa Islannista. Kaupunkiasioista siellä kerrotaan näin:

"Islannin suurin kaupunki on Reykjavík, jossa on noin 114 000 asukasta. Pääkaupunki ja sen lähikaupungit Mosfellsbær, Kópavogur, Garðarbær, Seltjarnarnes ja Hafnarfjörður muodostavat tiheimminasutun, yhteensä noin 185 000 asukkaan taajaman. Noin 60 % islantilaisista asuu pääkaupunkiseudulla. Muut suuret keskukset ovat: Akureyri pohjoisessa (16 086; 2003), Keflavík 50 kilometrin päässä Reykjavíkista (10 907; 2003) ja Vestmannasaaret etelärannikolla (4 344; 2003). Keflavikin lentokentälle laskeutuvat kaikki ulkomailta saapuvat lentokoneet. Maan väkiluku oli vuoden 2005 lopussa yli 299,891 asukasta."

Wikipediasta löytyy luettelo Islannin kaupungeista (http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Islannin_kaupungeista). Listalle näkyy tosin päässeen myös kuntia ja kyliä. Sinisenä näkyvistä nimistä on linkki lisätietoihin, joista ko. paikkakunnan status selviää.