Onko tietoa, mistä voisin Suomessa ostaa vanhojen mustavalkoisten filmien videonauhoitteita? Näen, että kirjastoissa niitä saa lainata - onko poistomyyntejä?…

Kysytty

Onko tietoa, mistä voisin Suomessa ostaa vanhojen mustavalkoisten filmien videonauhoitteita? Näen, että kirjastoissa niitä saa lainata - onko poistomyyntejä?
Voisitteko neuvoa valmistajan osoitteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhoista elokuvista, on videokasetteja tehnyt YLEn tallennemyynti. Näitä tuotteita säätelevät tekijänoikeussopimukset. Suomessa niitä voidaan myydä kirjastoille, sosiaalialan laitoksille ja oppilaitoksille. Tallenteita voidaan myös myydä ulkomailla asuville suomalaisille yksityishenkilöille http://www.yle.fi/tallennemyynti/ . Sekä Suomessa että ulkomailla asuvat voivat tilata videokasetteja vanhoista elokuvista YLE Shopista. Tosin YLE Shopin elokuvakokoelma on aika pieni. http://www.yle.fi/yleshop/ . Nykyään ollaan siirtymässä yhä enemmän DVD - tallenteisiin, joten VHS - tallenteita alkaa olla vähemmän.
Elokuvia ei kirjastojen poistomyynnissä ole, koska tekijänoikeudet kieltävät sen.