Onko tietoa mistä löytää tietoa Tampereen ruokahistoriasta ja vanhoja ruokaohjeita?

Kysytty

Hei,
Onko tietoa mistä löytää tietoa Tampereen ruokahistoriasta ja vanhoja ruokaohjeita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Tamperelaisesta ja pirkanmaalaisesta ruokaperinteestä on kirjoitettu
muutamia kirjoja:
Helen, Olli & Pitko, Matti: Mustaa!
Helin, Martti: Jos et syä, niin kattele
Helin, Martti: Pirkanmaan ruoka- ja tapakulttuuri

Noissa kirjoissa painottuu perinnepuoli, varsinaisia reseptejä niissä ei ole kovin paljon.

Lehtiartikkeleita Tampereen ruokaperinteestä löytyy myös:
-Rautanen, Marianne:
Taistelu kotoisen ruokaperinteen puolesta. 1998
Sisältyy julkaisuun Aikalainen / 3 (1998)
-Rautanen, Marianne:
Tamperelaisia makumuistoja. 1998
Sisältyy julkaisuun Aikalainen / 3 (1998

Lisäksi Raimo Seppälä on kirjoittanut kaksikin historiikkia Grand Hotel Tammerista, ne ovat ilmestyneet vusoina 1979 ja 2004.

Mustamakkara-reseptejä löytyy netistä, osoitteesta http://www.reklaamikari.fi/musta/mres.html

Kirjojen saatavuuden voi tarkastaa Piki-verkkokirjastosta, osoitteesta http://piki.verkkokirjasto.fi/web/arena/haku;jsessionid=8EE421A69B973E0…