Mistä Nagini-käärmeen nimi on peräisin ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Onko tietoa mistä Harry Potter -kirjoissa ja -elokuvissa esiintyvän Nagini-käärmeen nimi on peräisin ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Hindulaisessa mytologiassa nagat ovat puolijumalallisia olentoja, jotka voivat esiintyä joko ihmisen, käärmeen tai näiden yhdistelmän muodossa. Nagini on naispuolinen naga. Nagoja esiintyy myös buddhalaisissa myyteissä. Naga/nagini on sanskritia ja tarkoittaa käärmettä.

Lähde: Encyclopædia Britannica, https://www.britannica.com/topic/naga-Hindu-mythology