Onko tämä oikea linkki, josta saisi tietoonsa asiaa, joka koskee K-kauppiasta? Olen tekemässä tutkimusta Merikarvialla Koittankoskella vuosina 1949-1998…

Kysytty

Hei. Onko tämä oikea linkki, josta saisi tietoonsa asiaa, joka koskee K-kauppiasta? Olen tekemässä tutkimusta Merikarvialla Koittankoskella vuosina 1949-1998 kauppaa pitäneestä K-kauppias Onni Korpusesta. En ole saanut mistään tietooni, pitikö 1940-luvulla tehdä jokin ilmoitus jonnekin kaupan pidon aloittamisesta, entä 1930-luvulla, kun hänen isänsä piti silloin kauppaa viitisen vuotta. Onko K-kaupalla jossain jäsenluettelo kauppiaista, josta saisi tietää kauppiaat? Pitikö jo tuolloin tehdä jokin elintarvikeilmoitus kaupan pidosta jonnekin? Kauppiaan kaikki paperit paloivat tulipalossa 1960-luvulla, joten hänen jäämistöstään ei löydy mitään.
Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä, palvelumme on oikea paikka kysyä kaikenlaisista asioista.

K-kauppiasliitosta (http://www.k-kauppiasliitto.fi/k-kauppiasliitto) kerrottiin, että heillä on jäsenluettelo. Kannattaa ottaa yhteyttä liittoon ja kysellä tarkemmin. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.k-kauppiasliitto.fi/contact-info

Liitosta löytynee tietoa myös kaupan perustamiseen liittyvistä säännöistä. Sota-aikana, joulukuussa 1942, määrättiin, että kauppaliikkeiden perustaminen ja laajentaminen, mikäli niiden toiminta koski säännösteltyjä tarvikkeita, raaka- tai polttoaineita sekä käyttövoimaa, oli kiellettyä ilman kansanhuoltoministeriön lupaa. (lähde: Aulis J. Alanen, Suomen maakaupan historia, 1957)

Hyvä lähde on varmasti myös K-kauppiasliiton 100-vuotishistoriikki:

K100 : K-kauppiasliitto 1912-2012 / Seppo Tamminen, Antti Parpola (2012)