Onko Suomesta saatavilla kirjaa lobotomiasta neurokirurgiselta ja/tai radiologiselta kantilta?

Kysytty

Onko Suomesta saatavilla kirjaa lobotomiasta neurokirurgiselta ja/tai radiologiselta kantilta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ohessa luettelo Suomen kirjastoissa olevista lobotomia-aiheisista kirjoista. Lisäksi monissa muissakin psykiatrian kirjoissa on aiheesta ainakin jotakin tietoa. Kaksi ensimmäistä luettelon kirjoista on myös Hämeenlinnan kaupunginkirjaston kokoelmissa. Muista voit tehdä tarvittaessa kaukolainapyynnön esim. verkkolomakkeella osoitteessa: http://www.htk.fi/kirjasto/kaukopy.htm
Hämeenlinnan kaupunginkirjaston kautta tilatut kaukolainat maksavat 6 euroa / kpl.

Vataja, Risto: Lobotomia : taustatietoa ja selvitys leikatuista potilaista Suomessa 1946-1969. Helsinki : Stakes, 1997
Psykiatrian hoitomuodot 1900-luvulla / Eero Elomaa ja Ilkka Taipale (toim.). [Tuusula] : Kellokosken sairaala, 1996
Lindstedt, Ove: Normaalien henkilöiden ja skitsofrenia-potilaiden kroonisten ja akuuttisten sekä lobotomoitujen ja lobotoimattomien skitsofreenikkojen keskinäiset suoritustasovertailut psykomotorisella testillä. Jyväskylä : Jyväskylän yliopisto, 1966
Liste, Ritva: Lobotomia-leikkauksella hoidettujen potilaiden sosiaalisesta sopeutumisesta. Seinäjoki : [Törnävän sairaala], 1969
Rylander, Gösta: Frontaalinen lobotomia psyykkisissä sairaustiloissa. Helsinki : Suomalainen lääkäriseura Duodecim, 1947
Tranøy, Joar: Lobotomi i skandinavisk psykiatri. Oslo : Institutt for kriminologi og strafferett, 1992
Utredning om lobotomi : utredning fra et utvalg nedsatt av Sosialdepartementet 20. februar 1991. Oslo : Statens forvaltningstjeneste, 1992
Fulton, John Farquhar: Frontal lobotomy and affective behavior. New York, 1951
Fulton, John F.: Functional localization in relation to frontal lobotomy . New York, 1949
Fulton, John F.: Frontal lobotomy and affective behavior : a neurophysiological analysis. London : Chapman and Hall, cop. 1951
Miller, A.: Lobotomy : No 1. Toronto, 1954
Studies in lobotomy / Milton Greenblatt, Robert Arnot, Harry C. Solomon, editors. New York, 1950
Frontal lobes and schizophrenia : second lobotomy project of Boston Psychopathic Hospital. New York : Springer, 1953
Freeman, Walter: Psychosurgery : intelligence, emotion and social behavior following prefrontal lobotomy for mental disorders. Springfield : Charles C Thomas, 1942
(Lähde: Linda-tietokanta)