Onko Suomessa julkaistu kotimaisia sosiaalista mediaa käsitteleviä hyvinvointikirjoja?

Kysytty

Onko Suomessa julkaistu kotimaisia sosiaalista mediaa käsitteleviä hyvinvointikirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pelkästään sosiaalisen median ja hyvinvoinnin suhteeseen keskittyvää kotimaista kirjaa en löytänyt, mutta seuraavissa teoksissa näyttäisi sisällönkuvailun perusteella käsiteltävän ainakin joitakin aiheeseen liittyviä näkökulmia. Liitin teoksen tietoihin asiasanat. Niistä voi saada jonkunlaisen käsityksen ao. teoksen sisällöstä ja näkökulmista.

Pullinen, Jussi, Mitä meille tapahtui? : näin internet ja sosiaalinen media muuttivat elämäntapamme.  - HS-kirjat, 2019  - 220 s.  - 978-952-7308-24-0 (ilmestyy lokakuussa 2019)

Hantula, Kirsi, Tutkimusmatka teknolandiaan eli miten internet, älypuhelin ja henkilöauto ovat muuttaneet ihmissuhteitasi ja elämääsi. - [Kirkkonummi] : Alice Labs Publishing, [2018] - 978-952-94-1273-0
Asiasanat: teknologia sosiaaliset vaikutukset   ; yhteisöllisyys arki   ; hyvinvointi   ; ihmissuhteet   ; sosiaaliset suhteet   ; tietotekniikka käyttö   ; internet   ; sosiaalinen media   ; älypuhelimet   ; kodintekniikka

Kaiken keskellä yksin : yksinäisyyden syyt, seuraukset ja hallintakeinot / Tarja Heiskanen ja Liisa Saaristo (toim.).  - Ps-kustannus, Jyväskylä : 2011. - 978-952-451-524-5
Asiasanat: yksinäisyys   ; yksityistyminen   ; yhteiskunnallinen muutos henkinen hyvinvointi   ; sosiaaliset suhteet   ; ihmissuhteet   ; yhteisöllisyys   ; syrjäytyminen   ; masennus   ; yksilöllisyys   ; luovuus yksinäisyys   ; yksinäisyys kokemukset maahanmuuttajat   ; yksinäisyys kokemukset vanhukset   ; yksinäisyys kokemukset nuoret   ; sosiaalinen media nuoret

Lapset, nuoret ja älylaitteet : taiten tasapainoon / Silja Kosola, Mona Moisala, Päivi Ruokoniemi (toim.). - Helsinki : Duodecim, 2019. - 978-951-656-743-6
Asiasanat: mobiililaitteet käyttö   ; lapset (ikäryhmät)   ; nuoret   ; internet   ; sosiaalinen media   ; pelaaminen   ; terveysvaikutukset   ; uni   ; oppiminen   ; mentalisaatio   ; lapsen kehitys   ; älypuhelimet

Mitä se sulle kuuluu? : nuoren elämän valinnat puntarissa / Liisa Martikainen (toim.).  - Nuoren elämän valinnat puntarissa  - [United Press Global], [Tallinna] : © 2015. - 978-9949-532-47-6
Asiasanat: nuoruus   ; aikuistuminen   ; elämäntaito nuoret   ; elämänhallinta   ; identiteetti   ; ulkonäkö   ; sosiaaliset suhteet   ; rahankäyttö   ; sosiaalinen media   ; naiseus   ; mieheys   ; seurustelu   ; seksuaalisuus   ; ammatinvalinta   ; tulevaisuudenodotukset   ; moraali   ; arvot

Elämää Facebookin ihmemaassa : sosiaalinen verkostosivusto käyttäjiensä kokemana / Seija Ridell.  - Tampereen yliopisto, CMT, [Tampere] : 2011  - 978-951-44-8678-4
Asiasanat: Facebook ; verkkoyhteisöt ; sosiaalinen media kokemukset ; verkkoviestintä käyttäjäkokemus ; käyttäjätutkimus ; kyselytutkimus

Pari käännösteosta:

Haig, Matt, Huomioita neuroottiselta planeetalta / Matt Haig ; suomentanut Sarianna Silvonen.  - Helsinki : Aula & Co, [2019] - 978-952-7269-52-7.
Asiasanat:  mielenterveys   ; hyvinvointi   ; paniikkihäiriö kokemukset   ; ahdistuneisuushäiriöt   ; Internet vaikutukset   ; sosiaalinen media   ; stressi   ; stressinhallinta   ; muutoksenhallinta   ; elämäntaito

Price, Catherine, Kuinka päästää irti puhelimesta / Catherine Price ; suomentanut Lotta Sonninen.  - Helsingissä : Kustannusosakeyhtiö Otava, [2018] - 978-951-1-32348-8
Asiasanat: mobiililaitteet   ; älypuhelimet   ; sosiaalinen media   ; internet   ; riippuvuus   ; elämänhallinta   ; ajankäyttö   ; stressinhallinta