Onko Suomessa joskus ollut koulutus/tutkinto nimeltä: sosiaalialan ohjaaja? Kysymykseni liittyy nyt ajankohtaiseen sosiaalihuollon ammattioikeuksien hakuun…

Kysytty

Onko Suomessa joskus ollut koulutus/tutkinto nimeltä: sosiaalialan ohjaaja?

Kysymykseni liittyy nyt ajankohtaiseen sosiaalihuollon ammattioikeuksien hakuun. Hakemusohjeissa on lueteltu tutkinnot joilla on oikeus laillistukseen. Sosiaalialan ohjaaja niiden joukossa mutta itse en ole koskaan kuullut ko. tutkinnosta, enkä googlettamallakaan sitä löytänyt. En siis tarkoita sosiaaliohjaaja tutkintoa. Toisaalta hyväksyttävien tutkintojen listalta puuttuu monia, mietinkin jos tämä sosiaalialan ohjaaja -tutkinto on jonkinlainen yleisnimitys kaikille puuttuville. Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

SOLA-ammattijärjestöstä (Sosiaalialan sosionomit ja ohjaajat ry) kerrottiin, että sosiaalialan ohjaaja on oma tutkintonimekkeensä. Tälle nimekkeelle kouluttauduttiin jonkin aikaa 1990-luvulla. Tutkinto on opistotasoinen ja täyttää sosionomin laillistukselle asetetut koulutusvaatimukset.