Otsikko
Onko suomennettu Poems of Ossian, tekijä Macpherson, James? Voisi olla Ossianin lauluja tai runoja. Jos on olemassa, niin mistä voisi saada kaukolainaksi?

Kysytty

Onko suomennettu Poems of Ossian,
tekijä Macpherson, James? Voisi olla Ossianin lauluja tai runoja.
Jos on olemassa, niin mistä voisi
saada kaukolainaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka Macphersonin runoilla on ollut suuri vaikutus Suomen kirjallisuuteen, suomennoksia ei löydy helposti. Taimi Tanskasen kirjasta "Ossian Suomen kirjallisuudessa Aleksis Kiven vuosikymmennellä" käy ilmi, että ruotsinnoksia on aikanaan luettu paljon ja mm. Auroraseuran toimesta tehty. Taimi Tanskasen kirja löytyy mm. Helsingin kaupunginkirjastosta.

Ossianin suomennoksista kannattaa kysyä Suomalaisen kirjallisuuden seuran kirjastosta, joka on avoinna taas 22.7. Heidän kirjastostaan löytynee ainakin Mansikoita ja mustikoita III, josta tulisi löytyä Julius Krohnin suomentama Ossianin laulu auringolle. Mansikoita ja mustikoita on Suomalaisen kirjallisuuden seuran julkaisema teossarja.

Kirjallisuudentutkijain seuran vuosikirjoissa 23 ja 24 löytyy Taimi Tanskasen kirjoituksia Ossianin naishahmoista sekä Eddan ja Ossianin vertailua. On myös mahdollista, että esim. Suomettaressa on julkaistu Ossianin runoja. Vanhojen lehtien verkkoversioita on viety Internetiin vuoteen 1860 asti, mutta niistä en löytänyt runokäännöksiä. Myöhemmin tehdyistä lehtiartikkeleista kannattaa kysyä Helsingin yliopiston kirjastosta.